Mari Bercuti Di Kota Bersejarah

Kota A Famosa, Melaka. Foto: http://viralsemasa.blogspot.com
Anda masih ingat tentang sejarah Melaka yang dipelajari semasa zaman sekolah dahulu? Pasti tak ingat kan. Melaka digelar kota bersejarah kerana di negeri inilah titik permulaan zaman kesultanan Melayu. Sejarah Melaka bermula apabila terjadinya peristiwa ketika Parameswara, putera raja dari Palembang sedang berehat di sebuah pohon, dia ternampak seekor pelanduk putih menendang anjing buruannya sehingga jatuh ke dalam sungai. Dia berasa sangat kagum dengan kekuatan pelanduk itu. Beliau berpendapat bahawa tempat ini sesuai dijadikan negeri dan nama ‘Melaka’ lahir sempena nama pokok yang disandarnya itu.

Empayar Melaka mencapai kemuncak kuasanya ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah, dan terdiri daripada Tanah Melayu, (kini, Semenanjung Malaysia), Singapura, dan sebahagian besar Sumatera. Pesaing utama Melaka ialah Siam di utara dan Majapahit di selatan (pulau Jawa). Semasa zaman kegemilangan Kesultanan Melaka, lahirlah nama-nama besar seperti Tun Perak, Hang Tuah lima bersaudara yang menjadi pahlawan besar ketika itu. Sultan Mahmud Shah, Sultan terakhir Kesultanan Melayu Melaka, menjadi mangsa keadaan disebabkan Portugal pada awal abad ke-16 sedang meluaskan kuasanya ke luar negara bagi merealisasikan impiannya iaitu 3K (Keagamaan, Kekuasaan, Kekayaan).

 Illustrasi rombongan Portugis hadir untuk berjumpa Sultan Melaka pada tahun 1511. Foto: Kosmo
Melaka dikuasai oleh pihak Portugis di bawah pimpinan Alfonso de Albuquerque pada 24 Ogos 1511. Ia menjadi suatu pangkalan strategik bagi pengembangan pihak Portugis di Hindia Timur dan diperintah oleh diorang selama 130 tahun. Pada tahun 1641, pihak Belanda menguasai Melaka dengan menewasan pihak Portugis melalui bantuan Sultan Johor. Walau bagaimanapun, pihak Belanda tidak berminat menjadikan Melaka sebagai sebuah pusat perdagangan di antara Timur dan Barat tetapi lebih mementingkan pembangunan Batavia (Jakarta) di Indonesia sebagai pusat pentadbiran diorang. Diorang menyerahkan Melaka kepada pihak British mengikut Perikatan British-Belanda pada tahun 1824. 

Pelabuhan Entrepot. Foto: Utusan Malaysia
Dari 1826 hingga 1867, Melaka diperintah oleh V.O.C. (British East India Company), dan kemudiannya menjadi sebuah tanah jajahan British. Kemudian, pada tahun 1946, ia menjadi salah satu Negeri Selat (Straits Settlement), bersama-sama dengan Singapura dan Pulau Pinang. Selepas pembubaran tanah jajahan, Melaka dan Pulau Pinang telah menjadi sebahagian daripada Malayan Union yang kemudiannya menjadi Malaysia pada tahun 1963. Melaka diisytiharkan sebagai "Bandaraya Bersejarah" pada 15 April 1989 oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr. Mahathir bin Mohammad.

Pada tahun 2008, Melaka diisytiharkan sebagai Bandar Warisan Dunia (World Heritage) oleh UNESCO. Setiap tahun, berpuluh juta pelancong dari dalam dan luar negara akan berkunjung ke sini kerana Melaka ialah negeri yang cantik, kaya dengan nilai sejarah, seni dan budaya tersendiri. Banyak tempat-tempat menarik yang menjadi kegemaran pelancong antaranya ialah:-

1. Kota A Famosa 
A Famosa, Melaka. Foto: pakuajihomestay.com

2.Muzium Samudera 
Muzium Samudera Kapal Fluer De La Ma. Foto: Visit Malaysia

3. The Stadhuys
Stadhuys, Melaka. Foto: http://www.malaysia.travel/en/my

4. Baba & Nyonya Heritage Museum
Muzium Warisan Baba & Nyonya. Foto: Trip Advisor
Sebenarnya, banyak lagi tempat-tempat menarik. Tak terkira oleh jari yang ada. Sehari dua kalau nak explore Melaka memang tak larat sebab banyak sangat tempat yang best. Kalau yang datang dari jauh, korang kena pandai cari hotel yang ideal di Melaka ni. Bukan apa kalau salah pilih hotel, boleh ruin mood kita nak bercuti. Banyak laman web yang korang boleh guna untuk cari hotel yang menepati cita rasa dan harga korang. Tapi, kalau kita.. Kita cari kat Traveloka. 

Traveloka.com
Dari laman web di atas ni, dia akan senaraikan semua hotel yang ada beserta harga, rating dan review. Harga yang ditawarkan pun berpatutan dan boleh buat perbandingan harga. Saya sarankan sebaiknya book terus hotel yang korang nak tu. Takut-takut dah penuh atau korang takkan dapat tawaran harga menarik yang macam tu bila walk in. Kalau korang risau bagaimana keadaan hotel yang nak dipilih tu, boleh tengok review mana hotel yang ok dan mana yang tidak. 

Senarai Hotel di Melaka di Traveloka.com
Kalau korang register dengan Traveloka korang berkemungkinan akan dapat tawaran harga menarik. So apa tunggu lagi, cepat buka laptop korang surf web Traveloka sekarang atau muat turun aplikasi ke dalam smartphone korang untuk cek tawaran harga dari semasa ke semasa. Memang berbaloi.

Sekian untuk entri kali ini. Masih belum terlambat lagi nak book hotel!
Selamat Bercuti!

Post a Comment

3 Comments

  1. dulu selalu pergi melaka, tapi jarang nak explore sangat sebab takde masa nak keluar..one day nak try juga explore sendiri tempat2 bersejarah ni

    ReplyDelete
  2. Traveloka tempeh flight tiket pun senang

    ReplyDelete